Powered by Zamalek Toolbar
الرئيسيه | بقلم الزمالك | اقفل بقك ...يا عنوس
اقفل بقك ...يا عنوس
image

New Document Bookmark and Share

 

بقلم :- محمد الراصد

الزمالك تولبار

...................

 

ينفع كده !!؟؟ هو عنده اسهال تصريحات ..ايه المرض ده

.ده صاحبى الرخم ..ودايما نعارض بعض ..هاعمل ايه عملى الردى بقى ..

اهمد ياعم ..بالراحه .انت عارف الاول انا كنت قبل الانتخابات الوحيد اللى اتمنيت انه يسقط .

وعارف طبعا انى مش مرتاح لوجوده اساسا..لكن علشان الامور تستقر قلت مافيش داعى يمكن يتغير

وفعلا تراجع عن فكره انه له افضال على الزمالك .واعترف بالحرف بكل ما طالبته به .

من انه من غير الزمالك .مجرد ظابط عادى زى الالاف من الضباط .

انت زعلان ليه دلوقت..؟؟

انت مش شايف اسهال التصريحات اللى صابه ..كل ساعه تصريح . كل ساعه يتكلم عن الصفقات

هو المتحدث الرسمى والا ايه ..ياعم شوف حد يديله حاجه ضد اسهال التصريحات والا يتعالج من مرض

الظهور الاعلامى .ده

فعلا زى ما كنا متوقعين .ماهو جاى من قايمه عم الحنجورى ربنا يكفينا شره ويطول اختفاؤه.

والظاهر ان صاحبنا مصاب بنفس المرض..

شوف يا صاحبى ..بلاش الجمله الاخيره .لانها فتنه ..لعن الله من ايقظها..

مش يمكن هو كضابط شرطه .بيناور .يعنى بيبعد الانظار بعيد عن مصادر الخبر الاساسيه

او بيعمل جس نبض .او حاجه زى كده ..خلينا نحسن الظن ..يعنى بيستخدم خبراته كرجل امن ...

ياعم خبراته ايه .ه؟؟؟ هو حد هايضربه لو امتنع عن الكلام .والا قال معرفش!!؟؟

مش فيه واحد متحدث رسمى ..والا هى وجاهه ومنظره ..

طيب انت ايه اللى مخوفك!! ؟؟ومزعلك

انا خايف ان كتر الكلام يفشل اى صفقه وكمان يعمل خلافات مع اللواء صبرى سراج لانه بيتعدى على

اختصاصه.واحنا عاوزين استقرار. والاهم عاوزين المجلس يبقى فيه نظام ..كل واحد عارف دوره

وحدوده.. مش هانرجع لايام كل واحد فى المجلس يصرح.بمزاجه

اكيد الكلام ده وصله واكيد هو عارف ان الناس هاتتكلم وهاعارض تصرفه ده

خلينا نحسن الظن وننتظر ياصاحبى ..يمكن وجايز .هو يقصد حاجه معينه ..

لانها تبقى مصيبه .لو كان مش عارف ..والمصيبه الاكبر لو كان عارف ومش قادر يبطل تصريحات

اللى مفروض يزعلك .وبدل ماتاكل فى نفسك .تتحرك وتبعت لكلاب ماسبيرو ..وانطاع الفضائيات . كل نطع على قناته

تحتج على تجاهل الزمالك .. وتحتج على عدم الاهتمام من قبل الاوباش فى تليفزيون الدوله .بجماهير الزمالك

والحيره علشان نشوف فريقنا .. والا هى النطاعه بقت عينى عينك ؟؟؟

طبعا عندهم حق ..لو جماهير الزمالك .بترسل للبرامج دى .وتتصل وتلعن خاش ابوهم وتفضحهم .كانوا عملوا ليها حساب لانهم بالفعل خنازير .اكيد مالقيوش مصلحه من ورا الشركه الراعيه ..

اكيد الشركه رفضت تطلع لهم مصالح .. يبقى سبوبه خسرانه ..وتولع جماهير الزمالك ..عنهم ماشافوا .طالما هما كسلانين وكل واحد بيقول اكيد غيرى هايبعت .بلاش انا ..

ده اللى يغيظ يا صاحبى ..ده اللى هايخللى الزمالك فريق عادى .لان جماهير الزمالك هى حصته وهى اللى مفروض تدافع عنه

لكنها تتكاسل وتعتمد على بعضها ..والنتيجه .انهم بيستهينوا بينا

صاحبى اتكتم ..وراح ماسك التليفون .وهات يامحاولات ..بكل البرامج

بصراحه . على قد ماهو رخم ..لكن بيعترف بالحقيقه ..

بصراحه كمان كنت عاوز اقوله على سر .لكن مش عاوز اتسبب فى مشاكل.

بس هو بيفسر حاله الاسهال ..عند الغزال ..

للاسف هو داخل الانتخابات ماعندوش اى افكار ولا برامج ولا حاجه .ومعندوش اصلا وقت للمجلس

وده بيفسر انه بيجد فى كونه يصرح ..ان الناس تشعر بان له دور .وانه بيعمل حاجه لكن انا متاكد ان الرساله وصلته ووصلته ردود الافعال ..متأكد جدا جدا كمان ..نشوف كده هايعمل ايه 

ومع اعتذارى واسفى عن بعض الالفاظ .التى يستحقها  بالفعل هؤلاء ..

تفتكروا .مين فينا صح ..

تحياتى

الراصد

 

 

 

 

 

 

Zamalek Toolbar Zamalek Toolbar
  • email ارسل الى صديق
  • print نسخه للطباعه
  • Plain text نسخه نصيه

تعليقات (38 تمت الاضافه):

الراصد on 12 July, 2009 02:29:09
avatar
للاسف حتى الان لم اجد اى معاونه فيما طلبته من الاصدقاء من قبل ..
ربما ان الموضوع يحتاج الى وقت ..وربما يحتاجونلطريقه البحث .وهى الدخول على ارشيف الاهرام والجمهوريه والاخبار ..لانى بحثت فى كومه من الجرائد القديمه ..
او ربما نؤجل الموضوع لحين اكتمال المعلومات
وانا فى انتظار
mohamed anwar on 12 July, 2009 02:31:45
avatar
مع احترامي ليك ابراهيم يوسف انسان مجترم جدا جدا جدا و انا عن نفسي كنت معارضه في جزئية ترشيحه مع مرتضي منصور لكن هو اضافة قوية لادارة الزمالك خصوصا انه راجل شرطة يعني في الاصل رجل ادارة و بالنسبة للتصريحات فهي عشان هو المع البعثة و هو اكتر واحد ممكن يوصلنا اخبارهم و ثانيا ماهو احمد جلال ابراهيم شوفتو كتير بيطلع تصريحات و لقائات و صبري سراج انا مشوفتوش و لو مرة واحدة اصلا اتكلم ولا سمعت عنه اي شئ بعد الانتخابات
zoma zedo on 12 July, 2009 03:30:39
avatar
الأخ الراصد
يجب أن تتحدث عن أعضاء مجلس إدارة نادينا بإحترام ، ولا تنسي انك تتحدث عن غزال مصر ، وأرجو من الجميع الإلتزام وعدم الخروج علي النص وكفاية نقطع في بعض ، انت سيبت للغرب إيه ؟
الراصد on 12 July, 2009 03:36:40
avatar
الاخوه الاصدقاء/
ارجو ان يكون واضحا للجميع .انى لم اتجاوز فى حق الكابتن ابراهي يوسف ..ثانيا وهذا هو المهم
عندما نتكلم عن مصلحه نادى الزمالك ..فليس هناك من هو فوق النقد والانتقاد ..سواء كان غزال مصر او غزال الدرب الاحمر.او حتى الاستاذ ممدوح عباس .
والاساس فى اى موضوع هو الانتقاد مع مصلحه الزمالك وليس هجوما شخصيا على احد.يتساوى عندى كل الاشخاص فى هذا المبدا..
واتمنى من الاصدقاء عدم اللجوء الى المزايدات .احترم كل الاراء ولكن بعيدا عن الخلط والمزايده بالاشخاص .الزمالك اولا وثانيا واخيرا
مع ملاحظه انى حاولت ان اجد مبررات للكابتن ابراهيم يوسف..
الغريب يا اصدقاء للاسف
ان الكل حتى الان تجاهل موضوع التجاهل الاعلامى للزمالك ..وانا لااريد ان يتحول الحوار مع او ضد ابراهيم يوسف فلسنا ضد احد ..
مع كامل احترامى للجميع
hamdy elhossiny on 12 July, 2009 03:39:37
avatar
يا اخونا العزيز من فضلك خللى بالك من الكلام ده ..انت بتتكلم على واحد استاذ استاذ استاذ كورة ويعرف تماما ماذا يقول و متى يتكلم ده ابراهيم يوسف
حدث ولا حرج
fawzi kotb on 12 July, 2009 04:27:56
avatar
Sorry for all, but I find the Rasd his right, what ever Ghazal or Hossan still talking too much and as we understand there is only one persone supose be taking and also may be he dosn't have to talk much, as we all said let them work quite, so we don't have to hear every day Ghazal said something, just let them do them job quite and please every one before blaming Rased and I swear I don't know him as I left egypt long time ago over 20 years but I always love Zamalek, so please Captain Yousef we all love you but be quite let the persoon who supose to talk do it and if he have nothing to said we wait until he speak, not every day, have a break, your voice will get tiered
walid belal on 12 July, 2009 04:36:19
avatar
عيب انا بحبك
بلاش الكلام ده
وخلينا ورا الفريق
وبلاش نتكلم على الانتخابات تانى لو سمحت
وخلينا ورا الفريق
............

يا اخى الكريم وانا كمان بحبك .. لكن بحب الزمالك اكثر مثلك تماما تحب الزمالك اكثر..
يا حضرات مافيش غلط فى حق الكابتن ابراهيم والموضوع باختصار انى عرضت وجهتين النظر اللى معاه والى ضده
احنا المفروض نحدد اولوياتنا .الزمالك فوق الاشخاص ......والا الاشخاص فوق الزمالك ؟؟؟
هل من مصلحه الزمالك ان الكل يصرح والكل يبقى متحدث رسمى؟؟
لكن المزايدات بالاشخاص مش فى مصلحه حد ..
كفايه اللى حصل ..عاوزين نضع مبادئ واسس ونظام ..اساسها الزمالك فوق الشخاص ...
alosh elzamlkawy on 12 July, 2009 04:46:11
avatar
ياعم الراصد
انا كنت بحترمك وبحب اقراء مقلااتك لاكن لحد التجريح فى رموز النادى لالالا
قول رئيك بشكل محترم شويةانا معاك فى كل الكلام النت قولتة بس مش كدا
ومعاك فى موضوع الاعلام الاحمر بس دا مش جديد
بس الخنقنى ازاى ادارة الزمالك لسا متعاقدا مع وكالة الاحمر للاعلان اقصد الاهرام
ibrahim raafat on 12 July, 2009 05:22:07
avatar
اسلوبك سيء جدا وهيب عليك الكلام ده وبعدين يقول الي هو عاوزه انت مالك هو انت مين عشان تقييم ابراهيم يوسف


انا مش هاحزف كلامك ..ساتركه ليدل على مدى فهمك ....
حد قيم ابراهيم ..وبعدين يقول اللى هو عاوزه .فيما لايضر الزمالك ..... وانت بتشجع ابراهيم يوسف والا الزمالك
abdelfattah shabana on 12 July, 2009 07:48:53
avatar
ألإخوة الأعزاء والراصد العزيز واضح إننا كلنا مخطؤن لكن خير الخطائين التوابون الراصد العزيز اخطا وخطؤة الحب الدى غمرناة بة وهو يستحقة وإبراهيم يوسف أخطأ ونحن أيضا نحبة والبعض منا أخطأ عندما يقرأ مقالا لاخونا الراصد فيستخدم عبارات قاسية من نوع كنا نحترمك وكان الاحترام مرهونا بان يكتب الراصد مانحب سماعة أما خطأ الراصد فهو نفس نوعية خطا الراصدفهو خطا المحب الدى يظن أحيانا ان رصيد الحب لدى الآخرين لةسيجعلهم يتقبلون منةما يريد قولة حتى وإن كان القصد من ورائةخيرا ودعونانكون اكثر صراحة مع حبيبنا الراصد ياريت تكتفى بمقال واحد أو إتنين فى الاسبوع وأنت من الزكاء فى فهم مقصدى اما الغزال الدى نحبةونعرف جيدا ونقدر نبل مقصدةعلية أن يعطى الآخرين حقهم فى ممارسةدورهم الدى وكل إليهم من مجلس الإدارة الدى هو جزء منها وممارسة كل دورة سيصب فى النهاية فى مصلحة الجميع بما فيهم الغزال وكنت أتمنى من الغزال ان يتحدث عن أحوال البعثة ورؤيتة وتقييمة للجدد فى فترة الإعدادوعندما يأتى الحديث عن الثفقات أن يقول هناك متحدث رسمى نكن لة كل الإحترام وهو المنوط إلية الحديث للإعلام عندما تتم بالفعل قبل أن نفاجأغدا بإخونا إياهم بالبنط العريض الصراعات تأكل وتطحن المجلس الزملكاوى سراج يقول الغزال كدا الغزال يصرح يطلع مين سراج ممدوح فى أسبانياوالمجلس بقة بامية والفضائيات تتاجر لازم نتنبة للامور دى كويس ولا نعطى فرصة للاخرين غياهم بالاستمتاع بهجومنا على بعضنا البعض وللراصد ولكم جميعا وللغزال حبى واحترامىة
eng_egypt on 12 July, 2009 07:54:40
avatar
انا متفق مع حضرتك يا استاذ محمد 100%
بس ممكن الطريقة كانت قاسية شوية و صراحه انا بتمنى من كابتن ابراهيم يوسف انة يبطل كلام شوية وعجبنى جدا النداء بتاع شادى لمجلس الادارة وخايف تحصل مشاكل فى الادارة بسببة
emamo delpiaro on 12 July, 2009 09:25:08
avatar
متفق معاك تماما فى كل كلمة قولتها ...فعلا لازم الكابتن ابراهيم يوسف يعرف انه غلط اللى بيعمله دا والمفروض يتعامل باحترافية اكتر ويعرف انه كل شخص فى المجلس ليه واجباته والتكليفات الخاصة بيه وانه مش من حقه يتعدى على حقوق الناس التانية ...والتلفزيون يعنى وحشه اوى للدرجة دى.؟ على العموم كلها يومين ويرجع ينور شاشات مودرن يحاول بقى يمسك نفسه شوية ..وياجماعه الناس اللى زعلانة مفيش حد فينا بيكره الكابتن ابراهيم يوسف بالعكس كلنا بنحترمه ونقدره لكن حبنا للزمالك اكبر من كل شىء وياريت نحاول نتعلم من اخطائنا اللى فاتت يمكن ربنا ينفخ فى صورتنا ونرجع بقى لعصر البطولات لان لو فضلنا بالصورة دى ولا حتى خمسين سنة طول مافى عشوائية مفيش نجاح ...تحياتى للاخ الراصد وكل تقدير واحترام
Mina Reda on 12 July, 2009 09:34:55
avatar
يا جماعة الراصد معاه حق هو مش فى متحدث رسمى بأسم النادى يبقى الغزال بيتكلم ليه بقى ة بغدين الراصد مقلش حاجة غلط و لا عشان الأخبار عجباكوا و لما تلاقوا كل حاجة باظط تقولو كانى و مانى ة ياريتنا و الله فى مثل بيقول دارى على شمعتك تقيد و إبراهيم حططها فى الهوا اوى يعنى اى حد عارف كل حاجة ليه منسكتش لحد ميمضى و بغديها يرغوا براحتهم غلى الرغم إنى بقول فى متحدث رسمى هو اللوا سراج و محدش يتدخل فى شغل التانى كلوا ليه تخصصة مش ناويين نتعلم بقى
ibrahim raafat on 12 July, 2009 10:06:51
avatar
انت عاوز تحذف كلامي ليه انا بقول رايي والموضوع مش كيمياء عشان يبقا فيها فهم
عموما براحتك لو عاوز تلغي الاكونت بتاعي الغيه عادي يعني

......................
فيه فرق بين الراى . وبين الغلط ..كونك تقول اسلوبى سئ ده راى ..وانا احترمه ..لكن كونك تقوللى ..انت مين . انت ده مش راى .
ده يبقى حاجه ثانيه ...لانك زمالكاوى هاوضحلك انها كيميا بالنسبه لك
لما نتكام فى الكوره ..يبقى راى الكابتن ابراهيم هو الصح .ومحدش يفهم زيه طبعا
لكن لما نتكلم فى اسلوب اداره يبقى انت وانا واى حد ينتقد ويتكلم
ومافيش حاجه اسمها يقول اللى هو عاوزه ..ده اسلوب مش كويس ..ولايليق بزمالكاوى
اتمنى تكون فهمت قصدى
Mustafa Kamel on 12 July, 2009 10:31:15
avatar
يا اخواني انا لا اره اي خطأ فادح لنسبة الراصد, كل الامر أن اسلوب الكتابة والنقد لاذع اكثر زائد السخرية والتشبيه ببعض الالفاظ, وفي كل الاحوال هذا الموضوع نابع من عقل واحساس الراصد بمشكلة ظهور إبراهيم يوسف المتكرر جدا والتصريحات الصريحة الواضحة الخطيرة التي قد تسبب مشاكل داخل المجلس وبلبلة بخصوص الصفقات, وهذه التصريحات ايضاً التي من المؤكد تضع النادي تحت الرقابة امام عيون المنافس اللدود النادي الاهلي كأنه يخبره بخطوات الزمالك بالنسبة الصفقات القادمة قبل التعاقد الرسمي
وفي النهاية اتمنى التوفيق لنادي الزمالك الفترة المقبلة والجميع يجب أن يعلم اننا ليس مع احد إلا مصلحة الزمالك
عبده البلقا on 12 July, 2009 11:02:25
avatar
بالراحه اخي الفاضل

نرجو من غزال مصر عدم التصريح باي خبر الا عقب انتهاءة

والسؤال والاتفاق يجب ان يكون بالتنسيق مع الاعضاء

مش عايزين بلبله ومشاكل
الراصد on 13 July, 2009 03:36:58
avatar
................
للاسف .ما كنت اخشاه حدث
الكل تكلم عن انتقاد ابراهيم يوسف ..والبعض تجاوز..مع انى لم اخطئ فى حق ابراهيم يوسف
والحوار حدث بالفعل .ولكن بصوره اخرى ..اردت ان اعرض وجهتى النظر
للاسف البعض قرا العنوان .وراى الصوره ..فتجاوز ولو ارهق نفسه لعرف ان المقصد
هو مصلحه الزمالك ..مازال بعضنا .ينتمى لافراد ..وليس لفانله النادى .
والبعض اراد ان يربط بين احترامه وبين ان اكتب مايعجبه....للاسف!!؟؟
الغريب والذى احزننى هو ان البعض يشارك لاول مره فى الحوار..وكأنه حارس فقط على ابراهيم يوسف
والمحزن ان الكل تجاهل موضوع الزمالك ..لانه صعب ..
هل من السهل ان تتجاوز هنا ولاترد على من يهينوننا ويستهينون بنا ولايهتموا باذاعه مباريات الزمالك
ايهما اولى ان تكون ايجابى ..الزمالك ام ابراهيم يوسف
يا اصدقائى واخوتى ..
اكتب ماهو فى صالح الزمالك .(على قدر ما افهم) .قد اخطئ وقد اصيب..ولا اكتب لانال اعجاب احد
ولا اكتب الا مايمليه عليا ضميرى.....من حق الجميع ان ينتقد..ولكن فى حدود الادب
وبما يليق بنا كزمالكاويه ..وبالموقع هنا
اختلف معى ..كما تشاء ..ولكن بلا تجاوز.. هناك لغه للحوار..ولست اعجز عن الرد
اليس الاولى ان تأخذنا النخوه والشجاعه فى وجه من يستهينون بالزمالك؟؟؟
عيب ان تكون اولى مشاركات البعض هنا فقط ..لمجرد انتقاد ابراهيم يوسف؟؟
سانتقد كل من يضر بالزمالك .حتى لو حازم امام ...وساساند كل من يقف مع الزمالك ويفيده
حتى لو كان عدلى كوهين..
الزمالك عندى فوق كل الاشخاص .فلست تابعا لاحد.وانتمى للفانله . البيضاء
وليس لمن بداخل الفانله...
واخيرا .:: ابراهيم يوسف ..يعرف تماما ماينشر هنا ..وقد نوهت الى ذلك فى المقال
وانا متأكد .ان ما قلته لن يغضبه .. لانه يفهم جيدا ما هو المقصود ..بعيدا عن المزايدات الفارغه
وشكرا للجميع
Hatem Khalil on 13 July, 2009 04:05:05
avatar
I agree with ALRASED, every word he said is right.
I wish if IBRAHIM YOUSEF was not in the board..He was a good player, that's all,
he is not good enough to be a board member
Watch him last year when Zamalek was down, when he talk about Zamalek you feel him like one of the Red Media.
Any how, you'er right RASED.
ayman alf on 13 July, 2009 04:25:27
avatar
سيدى الراصد العزيز شكرا لمقالتك ولمجهودك الرائع فى رصد كل مايخص النادى سواء سلبى أو أيجابى. لعلك الأن أدركت أننا بالفعل احفاد الفراعنة عملا وقولا فنحن نعشق تقديس الأشخاص وتحصينهم ونجد لذلك ألاف المبررات والحجج والأسانيد ......القديس أبو تريكة مثال...منتخب الساجدين ...مثال........ أتركوا حسن شحاتة لا تنتقدوه لأنه هو الذى جلب لنا الفخر وأخيرا القائد الملهم والعبقرية الفذة التى لايفهمها منتقدوه اللذين هم عملاء لأعداء الوطن وانت عارف انا أقصد مين.......

أبلغ رد أنت قلته بالفعل وهو أننا عندما نتكلم عن مصلحة الزمالك فليس هناك من هو فوق النقد وليتنا نتعلم من الغرب فليس هناك احد فوق النقد سواء كان مارادونا, كريستيانوا رونالدو أو أوباما أو شارل ديجول الذى سقط فى الأنتخابات ولو كان فى مصر لكان من المقدسات التى لاتصح أن تمس
لسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسه بدرى علينا أوى ياراصد حتى نتعلم أن نحترم عقولنا وكياناتنا كأشخاص وبالتبعية يحترمنا من يحكمونا وكذلك رموزنا الكروية والفنية وغيرهم فالكثير منهم بالفعل يحتقرون فرد الشارع العادى أن أختلف معهم لأن نفس هذا الفرد أعطاهم القدسية وصكوك الغفران......وليت الشعب يفهم يوما ما
tamer tato on 13 July, 2009 04:38:53
avatar
اصدقائى الاعزاء

ممكن نفكر للحظة بعقل

ايه رايكم لو ابراهيم يوسف بطريقته دى ضر بالزمالك

لو ابراهيم يوسف اتبع نفس طريقته دى وضيع كام صفقة او عمل كام مشكلة وزود التصريخات ضد الزمالك وخلاه يرجع تانى ان كل من هب ودب يكتب مقالات ويزيع برامج عن اخبار الزمالك الى عمال ينشرها ابراهيم يوسف كده

ماذا لو ان المتحدث الرسمى الى هو سراج زعل من التعدى على اختصاصته وعمل مشاكل مع ابراهيم وحصل مشاكل فى المجلس


ماذا لو طريقه ابراهيم يوسف خلت جماهير الزمالك تنقسم بالشكل الى شفناه


ياترى ايه هايكون رد فعلكم

انا اقول عن نفسى هاعمل ايه


هاضربه بالجزمة

الزمالك فوق الكل وفوق الجميع مهما كان اسمهم وتاريخهم وانجازتهم


تذكروا مرتضى تصريحات
ارجوكم فكروا بعقلانية


صديقى الراصد

مقالك منطقى وواقعى لكنه
قاسى وساخر لدرجة مرتفعة قليلا
ولكنه فى نفس الوقت ليس له غرض الا مصلحه الزمالك
الراصد on 13 July, 2009 09:58:18
avatar
بالطبع اشكر الاصدقاء الذين قاموا بالتوضيح

واشكر كل من تفهم . معنى الانتماء للزمالك ..والزمالك فقط..
وايا كان ماحدث .ارجو ان يتفهم الجميع
ان مسؤوليه ان تكتب لجماهير .تحتم عليك ان تكتب ما تعتقده صواب .وليس ما تحب الناس ان تقرأه ..ما كنت اود ان اتكلم بالطبع عن نفسى ولا عن قناعاتى ..ولكنى
ارجو ان يكون واضحا للاصدقاءالزمالكاويه جميعا..مايلى
انا متطرف جدا جدا فى حب الزمالك الكيان..ولا اضع وزنا لاحد ايا كان اذا ما تعارض ذلك مع مصلحه الزمالك.
لا اكتب هنا من اجل شهره ولا مال ولا حتى مغازله .صحف او ايا ما كان ..فلا اكتب سوى للزمالك وفى مواقع الزمالك فقط..

لم ولن يحدث ان يفرض اى احد ايا كان عليا ما اكتب وما لا اكتب ..وكما قلت سابقا
ساهاجم حازم امام .لو اضر بالزمالك ..وساناصر عدلى كوهين لو افاد الزمالك.
...........
صديقى ايمن
انا افهم ما تعنيه جيدا جدا ..وهو ما احاول ان اغيره ..وسواء نجحت او فشلت .فالبتاكيد ساستمر فى المحاوله فالواجب ان نكون قاده .وان ننقاد الى مايرده البعض .لان
غايتنا هى كلمه الحق ومصلحه الزمالك .
اشكرك جدا جدا
صديقى تامر
المشكله ان الناس لاتريد ان تتعلم ...ويبدو ان موضه فرض الحمايه وصناعه الاصنام عاده مصريه ..كما قال صديقنا ايمن ..ولكن ذلك لن يزيدنى الا اصرارا..
...........
المهم فين المعلومات المطلوبه يا حضرات..
والا نلغى الموضوع؟؟؟
san stefanoo on 13 July, 2009 02:18:20
avatar
بعد أن قرأت الموضوع والتعليقلت الأولية عليه ثار في نفسي ضيقا دفعني إلى أن أقرر أن أعلق مبديا بعض الملاحظات ثم بعد أن قرأت ردود الراصد وبعض الأخوة ذوو الوعي ثار في نفسي سرورا إذ وجدت معظم ملاحظاتي في ردودهم

وملاحظاتي رغم أن قراءة أكثر من عشرون تعليقا يمكن أن يكون قد أنساني بعضها هي

أولا- أنني دائما ما ألاحظ أن من يكتب أول تعليق أو تعليقين على المقال دائما ما يسحب وراءه باقي تعليقات المقال في إتجاهه فإذا كان مدحا تحولت باقي التعليقات إلى قصائد في المدح وإن كان ذما تحولت باقي التعليقات إلى تقطيع في كاتب المقال وفي الحالتين تفتقد التعليقات إلى الموضوعية فالمدح يجب أن يكون بالتفاعل مع الموضوع والإضافة في نفس الإتجاه إن أمكن , وهجو المقال يجب أن يتم على أسس موضوعية أولها أن يتم قراءة المقال جيدا وفهمه ثم التعرض إلى نقاط الإختلاف دون ترديد شعارات أومزايدات أو خطابيات ودون التعرض لشخص كاتب المقال وخصوصا إذا ما تأكد الجميع من صدق نواياه

ثانيا- إكتشفت إكتشافا ثم سبقني الأخ الراصد إلى توضيحه وهو أن معظم إن لم يكن جميع من إنتقد المقال وكاتبه يكتب تعليقا للمرة الأولى , وكأن الكابتن إبراهيم يوسف قد تنازل عن الصفة الغالبة على إدارات الزمالك المتعاقبة وهي الطيبة وعدم التخطيط سواء كان سلبيا أو إيجابيا وإكتسب صفة التخطيط لكل صغيرة وكبيرة على الطريقة اليهودية الحمراء ووضع عيونا له في الأماكن المؤثرة لتقوم بواجبها عند اللزوم
"هذا بالقطع إفتراض جدلي لايحملني وزر إتهام أي أحد دون دليل واضح"
ثالثا- وهي أن المقدسات الزائفةالتي نعبر عنها مجازا بلفظ أصنام هي أشياء من صناعة الغير الذي يخطط لنالنظل عبدةأصنام , وتتعدد أحجام وأشكال ودرجة قداسة هذه الأصنام وتتدرج من أصنام مجرد محاولة النظر إليها يدخلك في مصاف الزنادقة اللذين يجب إقامة الحدود عليهم إلى أصنام أصغر فأصغر حتى نصل إلى أصنام العجوة التي نعبدها أحيانا ونأكلها عند اللزوم , وللإنصاف فقد أشار إلى هذه الجزئية الأخ المحترم أيمن ألف
رابعا- وهذه وضحها أيضا أخونا الراصد ولكن لأنها من أساسيات الموضوعية أسهب فيها بعض الشئ حيث أنها تتعلق أيضا نوعا ما بموضوع الأصنام, وهو أنه عندما نتعرض لإنتقاد أحد ما أو مدحه يجب أن يكون ذلك داخل إطار موضوعي خاص بجزئية النقد فلا ملائكة أو شياطين بين البشر كما أن التميز أو الفشل في ناحية من النواحي لا يعني أنك كذلك فيما عداها , كما أن تميزك في شئ ما لايعني أنك ستظل متميزا فيه إلى الأبد , وكم من لاعب كرة كنت من أوائل المبهورين به وأرى مالايراه غيري من إمكانياته ولم يمنعني ذلك في مرحلة أخرى أن أقرر فقدانه هذه الإمكانيات أوعدم تناسبها مع المرحلة

خامسا- وهذا رأيي الشخصي الذي إتفق معي فيه الأخ المحترم حاتم خليل , فأنا كنت من أشد المعجبين بإبراهيم يوسف كلاعب كرة ولكن عندما شاهدته كشخصية كرهت نمط هذه الشخصية وزاد الطين بلة حين إنتقته الميديا الحمراء بعناية ضمن مجموعة من الزملكاوية ليكملوا شكل المنظومة الإعلامية التي تهلل وتطبل للأهلي وتكسر في عظام الزمالك على طريقة وشهد شاهد من أهلها فكان تقريبا إبراهيم يوسف قائد هذه المجموعة من الزملكاوية بالإسم وأكثرهم إبداعا في هذا المجال , وعندما إنضم إلى مجلس الإدارة الحالي حاولنا أن نتجاهل ما تأكدنا منه سابقا وتكذيب أنفسنا لعلنا أخطأنا حكمنا عليه أو لعل حبه للظهور الإعلامي قد جرفه إلى مالا يحبه , ولكن وهذا أضعف الإيمان أن حبه للظهور الإعلامي قد يجرفه إلى ما يضر الزمالك

وأخيرا أعتذر للإطالة في تعليقي ولكن ظننت أن الموضوع هاما لدرجة أن كتابة هذا التعليق قد حرمني من ممارسة هوايتي اليومية
الراصد on 13 July, 2009 02:33:08
avatar
الصديق الجميل ./ ابو سلمى
لن اوفيك بكلمت شكر ..وانت واحد من الذين افخر واعتز بكونك زمالكاوى..
ولا مجال هنا لاطاله او ضيق من اطاله ..
من اراد المعرفه فله ان يقرا ومن لايطيق صبرا ..فليس من المفروض ان نغفل توضيح الامور من اجل ذلك ..
ولعل من الواضح الان ان هناك من يحتاج الى ان تطيل حتى لايختلط علي الامر على احد
تحياتى لك
مارس الهوايه .. وابريلها كمان
ولا تنسى ان تاغسطسها فى الميه
abdelfattah shabana on 13 July, 2009 02:54:59
avatar
اللة ما اجمل هدا الثراء الدى يضفية الراصد العزيز على هدا المنبر ويكفية هدا حتى وإن إختلفنا معة أحيانا لكنا نحترمة فى كل الأحيان أنا هنا أتكلم بالاصالة عن نفسى لكن ما داد راصدنا العزيز يصر على أن هدا هو طريقة فى التعبير عن حبة وانتمائة لكيان نعشقة جميعا لكن هدا العشق يشاركنا فية أخوة أحباء ولا يجب ان نفرض على الجميع أن يرى ويطل على هدا المعشوق من زاوية عاشق واحد وأنت هنا ياراصدنا العزيز بسبب هدا العشق الدى اجلة فيك تصر على تحويل خلافك مع من يشاركونك هدا العشق الى عداء وهدا حقيقة ما يحيرنى ربما توضح لى ارجوك هدا الإصرارربما هناك أسباب لا اعرفها ولا افهمها قد تتعلق بسياسة البار او قد تتعلق بما نحن فية الآن من تحاور ومجادلة ودوا لك خاص غاحترامى وتقديرى
ayman alf on 13 July, 2009 03:35:56
avatar
السادة مسئولى التولبار لدى ملاحظة بسيطة ولكن أعتقد أنهاهامة وهى ضرورة وضع خيار لمراجعة الردود من قبل كاتبها قبل ارسالها بشكل نهائى وذلك يعطى المرسل الفرصة لتصحيح اية اخطاء املائية حيث لايخلوا اى رد وحتى المقالات الرئيسية من الاخطاء الأملائية
الراصد on 13 July, 2009 04:35:17
avatar
صديقى العزيز عبد الفتاح شبانه
لا ادرى يا صديقى من اين اتيت بمفهوم انى اصر على عداء احد من اجل خلاف..من قال هذا؟؟؟
وفى اى جزء من كلامى ..؟؟؟ السنا نختلف احيانا..فهل شعرت انت او غيرك باى عداء..
اترى يا صديقى .كم الخلافات فى كل المواضيع .دون ان تتطرق لاى نوع من العداءولا حتى الحذف...الا السباب ..
وعداء مع من ..؟؟ نحن جميعا زمالكاويه .ولا احد يدعى او يستطيع ان يدعى انه يحب الزمالك اكثر من الاخرين..
وما ننادى به هنا .هو : الزمالك فوق كل الاشخاص
لاعداء مع احد بصفه شخصيه .بل خلافات فى المواقف والراى
لا تبعيه للموقع لاحد ولا ضد احد .الا من زاويه واحده .وهى ..مصلحه الزمالك ..ايا كان هذا الشخص
انا حزين ان تخرج منك انت بصفه خاصه ..كلمه عداء..ولا ادرى ماهو مصدرها ولا مالذى جعلك تشعر بهذا فى كلماتى او كلمات اى احد
التفسير مطلوب منك انت ياصديقى
وربما وجب ان اذكرك ..انا من مناصرى عباس جدا ومجلسه بالطبع
ولكن عندما تعاملوا بصوره غير مرضيه ولا مقبوله فى فريق السله انتقدناهم بشده .
وكذلك كتبت عن عدم رضانا باسلوب .المحترم الخلوق صبرى سراج..اليس هذا دليلا على اننا لسنا الا مع مصلحه الزمالك
يا صديقى ..ليس لى خلافات مع احد ..وحتى لو كانت ..تكون خلافات راى
خلافات فى طريقه حب الزمالك ..اما كلمه عداء فهى توجه فقط لبنى الاحمر .وليس لاى زمالكاوى ..وحتى العداء لبنى الاحمر يظل فى مجال الكره فقط ولا شئ سواها
حزين من كلماتك .لانى لااعرف من اين اتيت بها
خاصه وانت شخص اعتز جدا باراءه وافكاره
مطلوب تفسير يا صديقى لمصدر هذه الكلمات
مع وافر احترامى لك
وتقديرى
abdelfattah shabana on 13 July, 2009 06:11:30
avatar
اخى وصديقى العزيز والدى أبادلة نفس الإعزاز والتقدير ساضرب لك مثلا واحدا وبسيطا جدا خد مثلا العنوان كلمتينن إقفل بقك يا عنوس هل لو بدات عتابا لمن تحب او اى شخص عادى هل تكون تلك البداية مبشرة بحوار إيجابى ومادا تنتظر من الآخر هل سيكون لدية إستعداد لساع أى نصح ثم ياعنوس شوف بقة ياراصد ياخويا إقفل بقك وعنوس بالمناسبة يعنى إية عنوس
san stefanoo on 13 July, 2009 11:02:11
avatar
الصديق العزيز الراصد ..... إسمح لي أن أنوب عنك بالرد على الأخ العزيز أيضا عبد الفتاح شبانة
الأخ العزيز عبد الفتاح شبانة إعذر لي تطفلي في القيام بهذا الرد رغم أني متأكد أنه لو لم أسبق صديقي الراصد إلى هذا الرد لرد بنفس المعنى تقريبا

شهادة حق أن الراصد العزيز لم يشعرني يوما أنه يبدي عداء لقارئ أومعلق على مقالاته يخالفه الرأي وإن تجاوز من يخالفه الرأي هذا رغم أن الكثيرين ومنهم أنا كانوا يبدون مخاوفا غير مبررة هندمايختلفون معه فيختمون تعليقاتهم بكلمات مثل الخلاف في الرأي لا يفسد للود قضية , ولكن كان ذلك نوعا من الإعزاز له أكثر منه تخوفا
ولكن عندما يتكلم الأستاذ الراصد عن إبراهيم يوسف فهناك فرق فهو شخصية عامة والشخصيات العامة لاتبادلنا رأيا أو حوارا ولكنها تفرض علينا تصرفاتها التي تبيح لنا في بعض الأحيان ليس مجرد نقدهم أو عداءهم ولكن ماهو أكثر من ذلك بكثير ..... خلص الكلام

لأ لسه ...... إزاي يا أستاذ عبد الفتاح يا شبانة مش عارف يعني إيه عنوس بجد أنا مستغرب
بالمناسبة ياراصد ياخويا إضطررت إلى ممارسة هواياتي المفضلة بالطريقة القديمة حتى أستطيع تنفيذ نصيحتك وأغطسها في الماء حيث أن ممارستها بالطريقة الحديثة قد يسبب خطورة لو غطستها بس بصراحة ماعرفتش أبريلها
آه قبل مانسى..... ممكن ياراصد يا خويا تقولي يعني إيه عنوس
abdelfattah shabana on 14 July, 2009 12:00:55
avatar
الاخ العزيز سان استيفانو انا لم أقصد على الإطلاق المعنى الدى تقصدة أنت ,انالم أدافع عن إبراهيم يوسف ,وادرك خطؤة ولكن خطؤة خطأالمنظومة الاداريية الت هو جزء منها وهو خرج عن التزاماتها وطغى علية المحب وليس المسؤل وخطؤة خطا محب واخونا الراصد العزيز الدى نحبة جميعا فى اعتراضة على ما فعلة يوسف تعامل معة بمنطق ابن يحب والدة جدا وأزعجةأحد إخوتة حين سلك سلوكا لم يرضى عنة الاخ الثانى الدى هو الراصد لكنهما أبناء رجل واحد وعندما تعترض على شقيقك تقول لة مثلا لو سمحت إنت كدة أسات التصرف ودا ازعجنى وازعج والدك أما عداء الإخوة فى التول بار فهدا مالا اقصدة وانا اجل فى صديقنا الراصد ردودة المهدبة ولهدا تجدنى لا اتواصل إلا معة مع خلص إحترامى وتقديرى للجمبع وبرضة إنت كمان ما قولتليش يعنى إية عنوس ولتعزرن وليعزرنى الراصد العزيز فقد اكون مخطئا فى وجهة نظرى
الراصد on 14 July, 2009 03:19:58
avatar
كم انا سعيد جدا بالتحاور مع مثل تلك العقول والقلوب الرائعه..
اسمحوا لى ان اختصر كل معانى الامتنان.فى كلمه.للاسف هى التى نعرفها ..ربما لاتكفى
الا وهى ..شكرا لكم سعيد جدا بالتحاور معكم واسعد اكثر بتحاور الاعضاء مع بعضها البعض ..
..على فكره
عنوس ده اكيد اسم واحد بيرغى كتير..
او بينام فاتح بقه....ده طبعا استنتاج ..
انا اخدته بالقياس لاغنيه على ..بتاعه احمد حلمى ..لما بيقول ..مين على ؟؟.
قاله ده واحد واقف بعيييييييييييد

الاستاذ ايمن ..جارى محاوله عمل ما طلبته بخصوص تكبير الخط فى الردود
.مش هتكلم عن المعلومات التى طلبت المساعده فيها
يبدو انها صعبه والارجح انى سالغى الموضوع
خالص تحياتى وحبى للجميع
emamo delpiaro on 14 July, 2009 11:18:39
avatar
رغم تنوع الافكار واختلاف الاراء والتباين فى وجهة النظر والتى بالطبع يهدف الجميع من خلالها الى هدف واحد يشترك فيه الجميع وهو حب الزمالك والخوف والغيرة الشديدة على مصلحة نادينا الحبيب الا انى ارى فى هذا الحوار قمة الشفافية والرقى والديمقراطية عكس مايحدث فى اى مكان اخر وهذا مايميز نادى الزمالك وجمهوره كما رأينا الفارق الشاسع بين ماحدث فى انتخابات نادى الزمالك من جو ديمقراطى رائع ومايحدث هذه الايام فى انتخابات الاهلى والتى لاتستحق اساسا ان يطلق عليها انتخابات

فهذا التنوع فى الافكار والاراء ظاهرة صحية وليست مشكلة على الاطلاق ولهذا السبب
ولهذا السبب ayman alf اختلف مع الاخ العزيز
فى طلبه واقتراحه لادارة التولبار بقراة الاخبار وتعديلها قبل ظهورها لما قد يؤدى الى نبذ بعض الاراء وعدم ظهورها وانا متأكد ان هذه السياسة ليست سياسة التولبار وامتأكد ايضا ان هذا ليس المعنى الذى يريد ان يوصله الاخ الكريم ayman alf
فهو يقصد الاخطاء الاملائية وانا افهم مقصده لكن هذا شىء طبيعى انه يحدث ولن يسبب ادنى مشكلة تحياتى لادارة التولبار وللاخ الراصد وتحياتى للجميع
OMAR AHMED on 14 July, 2009 12:20:00
avatar
يا عم اغلط فيه براحتك علشان هوه مش محترم ولا محترم النادى ولا الجماهير مش فى حد المفروض انه يتكلم هوه ماله اصلا بموضوع الصفقات اللى م حد اتكلم من يوم الانتخبات غيرو
tamer tato on 14 July, 2009 12:40:13
avatar
صلوا على النبى ياجماعه
قلبكم ابيض

عاجبك كده ياعم ياراصد انت

اديك وقعت الناس فى بعض هههههههههه


اريد ان اعلق على نقطة خارج المقال

بعض الاصدقاء معجبون جداا بالصديق الراصد
ومن اعجابهم يقولون له كلمات المديح والاعجاب

ارجوكم
امدحو صديقكم ولكن لا تزيدوا المديح

اعجبوا باخيكم ولكن لا تزيدوا الاعجاب

ارجوا ان يتم فهم معنى كلامى جيدا من الاصدقاء ومن الصديق العزيز الراصد

مع انى متاكد انه هايفهم قصد كلامى صح


نيجى بقى للعكس

الى بينتقد الراصد

ارجو ان يفكر قليلا فى طريقة النقد
ويتذكر ان الراصد اولا واخيرا لا انتماء له الا للزمالك فقطططططططططط

لانه لا يتقاضى اجر ولا موالى لمسؤل ولا له اى مصلحه شخصية من وراء مقالاته
tamer tato on 14 July, 2009 12:43:47
avatar
بالمناسبه يا صديقى الراصد

فاكر كلامى على المعلومات الى طالبها؟؟؟
فاكر انا قلتلك ايه؟؟؟
شفت بقى ان كلامى طلع صح ازاى

ياعم جرب وفكر فى كلامى وصيغه بطريقتك

وهاتشوف

لان فعلا الموضوع صعب التنفي
Hatem Khalil on 14 July, 2009 04:29:59
avatar
AHHHH, That's beautiful, I am proud of Zamalek and all respectable Zamalkawya.
That's how discussion should be between respectable people, at the end we all love Zamalek.
My regardes to you Rased and to all Zamalkawya,Special thanks to Zamalek Toolbar.
ibrahim raafat on 15 July, 2009 12:25:49
avatar
انا فهمت قصدك كويس بس انا كنت مضايق من تشبيهات الي في المقال بس وانا طبعا مقصدش ان يقول الي هو عاوز حرفيا هو كان رد بانفعال بس الاهم والمهم ليه ابراهيم يوسف هو وحده الي بيتكلم ومين اداه الاذن ومش يمكن ديه تكون طريقة لحرقه جماهيريا ممكن .
عموما هو مش صغير هو يعرف يقدر الامور
والواحد برده عشان زملكاوي وبيحي الزمالك مبيستحملش اي حاجة غلط لا في نادي ولا في جماهيره ومتزعلش مني حققك علية
الراصد on 15 July, 2009 09:44:18
avatar
الصديق/emamo delpiaro ..
شكرا لكلماتك التى تنم عن وعى كبير.ليس بغريب على الزمالكاويه
ومجرد توضيح بالاضافه لما ذكرته انت .وهو بخصوص الاراء
كل الاراء تنشر ايا كانت توجهاتها .. لانها تعبر عن اراء اصحابها .وعلى افكارهم
سواء سلبا او ايجابا..والنقد مباح ومتاح وبلا اى تدخل من احد .طالما لايحوى الفاظا خارجه او خادشه
او موجهه لاحد سواء من فريق العمل او من الاعضاء عموما او ايا ماكان
وخالص اعتزازى بك واحترامى لك
......................
الصديق / عمر احمد
والله يا اخى انا لم اغلط فيه.الا اذا اعتبرنا ان المثل اللى بيقول
(اقفل بقك يا عنوس مايدخلوش الناموس )
كلام قبيح ..وصدقنى حتى ابراهيم يوسف نفسه لم يغضب من هذا ..ولكن البعض يحب ويعشق المزايده
ويفرض حمايه على بعض الاشخاص ..وكزمالكاويه ..لم ولن يكون لدينا اصنام بشريه .على شاكله صالح سليم والخطيب وابوتريكه
ولكن دون تجاوز ..وانا لم اتجاوز مع ابراهيم يوسف..
........................
صديقى /تامر
للاسف بعض الناس تعشق الاختلاف على الاشخاص وهذا طبيعى ..على الاقل فى مصر
اما بخصوص المديح لشخصى الفقير الى الله..فلا تشغل بالك
فلن يغير من مواقفى شيئا..فلا شئ عندى قبل الزمالك
واقسم اننى اخجل من كلمات المديح .ودائما ما اتمنى ان نتناقش مباشره فى الموضوع
ولكى ازيدك من الشعر بيتا .واطمئنك .اننى اكتب باسم هو مستعار
واكتب اسمى مجردا من اى القاب ..وبالمناسبه فهذا لايقلل ولا يعيب من يفعل عكس ذلك
حتى لايفهم كلامى على انه نقد او تقليل من احد..فالبتاكيد هو حق لكل انسان.
ولا اذكى نفسى على احد.. وطبعا انا افهم مقصدك تماما..
والسطر الاخير انت لخصت فيه كثيرا من الامور التى اتمنى ان يتفهما الجميع ..سواء بالنسبه لى
او للزملاء فى التولبار..
...............
بالنسبه للموضوع المشار اليه ..
ساحاول ان افعل ذلك بنفسى ..لانه يستحق الجهد ..وعندما ستقراه .ستعرف ان شاء الله

................
الصديق /حاتم خليل
شكرا جزيلا لكلماتك .ومرحبا بك لتشاركنا الحوار
.................
الصديق / ابراهيم رافت
لمم اغضب لكلماتك عنى .بل غضبت لانها اولى مشاركاتك .وثانيا ..لما تفضلت انت وشرحته فى ردك الاخير هذا
متفهم طبعا لمخاوفك على الزمالك..ونحن ايضا مثلك ..ونخشى ان تتسبب تلك التصريحات فى اضرار الزمالك
ولعلك قرات الان خبر تعثر صفقه لاعب الاتحاد الليبى .. ولعلك ايضا فوجئت بتوقيع لاعب افريقى للاهلى
فى صمت وفى سريه ..
على اى حال مرحبا بك مشاركا معنا الحوار من اجل الزمالك
akr aco on 19 July, 2009 04:21:03
avatar
هو لقبة عنوس الكرة المصرية والا غزال الكرة المصرية

اضف تعليق comment

الزمالك في عهد عباس
كيف ترى مستقبل الزمالك في عهد ممدوح عباس
ewa3a weshak
Star Constructions
Powered by Zamalek Toolbar